Kilde: Unsplash
E-sport er blevet så stort et kulturelt fænomen, at man sågar har lagt en national strategi for disciplinernes udbredelse i Danmark. Men hvad er det ved e-sporten, der har gjort den så populær blandt befolkningen på rekordtid? Det prøver vi at finde svaret på her.
Udbuddet gør forskellen
Ét er vist: Danskerne spiller som aldrig før. Og en afgørende faktor for e-sportens voldsomme popularitet er helt sikkert den massive fremkomst af online platforme, der tilbyder spil for enhver smag. Som eksempel kan nævnes Googles platform Stadia, hvor fra man kan streame sine konsolspil i høj kvalitet. Derudover har spil som Fortnite også været med til at revolutionere markedet og trække nye generationer af gamere ud på den virtuelle bane. Der er i det hele taget sket et seismisk skift, i den måde vi finder vores underholdning på. I dag foregår langt størstedelen af den underholdning på nettet, og det har hjulpet e-sporten frem over de senere år.
Mange af e-sportens discipliner er også godt på vej til at overhale de traditionelle sportsgrene som verdens største. Det betyder, at der også er grundlag for betting. Side om side med spil på fodbold finder man odds på online spil som CS:GO, DOTA og ikke mindst det mest populære e-sportsspil, League of Legends, der i 2017 blev spillet af over 100 millioner mennesker på verdensplan og tiltrækker millioner af seere ved turneringer. En opgørelse viser, at e-sport er den sjette største sportsgren, når det kommer til sports betting.
“Bangkok: Siam Paragon eSport event” (CC BY 2.0) by @felixtriller
Fans er tættere på stjernerne end nogensinde før
En anden afgørende faktor e-sportens store popularitet er den ændring i medielandskabet, som de sociale medier har medført. Streamingtjenester som Twitch tillader for eksempel fans og e-sportsudøvere at interagere på et helt nyt niveau end tidligere. E-sportens stjerner giver et ofte intimt indblik i deres hverdag, tips til at forbedre spillestil og andre sjove bonusoplevelser, som man kun får, hvis man følger deres kanal. Det giver fans en helt ny måde at dyrke idoler på og skabe et virtuelt fællesskab omkring dyrkelsen af sporten og de individuelle spillere, og det er med til at popularisere e-sporten yderligere.
Og det er heller ikke kun de professionelle udøvere, der streamer deres gaming. Andre kendisser, for eksempel komikeren Simon Talbot, streamer også, mens de spiller, hvilket er med til at udbrede sporten yderligere også blandt segmenter, der måske ikke traditionelt spiller online spil. Det understreger også i hvor høj grad e-sport er blevet en folkesport i Danmark.
Men fankulturen stimuleres også på andre måder. I dag ser man for eksempel, at e-sportsturneringer arrangeres og afholdes som enorme events på linje med VM i fodbold eller SuperBowl i USA. I dag anerkendes e-sportsudøver som professionelle atleter på linje med andre sportsfolk, og det har betydet meget for legitimeringen af sporten.
Der er sket meget siden de første LAN-turneringer for 20-25 år siden. Der er ingen tvivl om, at e-sport er kommet for blive, og at de forskellige discipliner kun vil blive mere og mere udbredte i de kommende år.
Be the first to comment on "Hvorfor er e-sport så populært?"