Sådan mindsker du dit tab på fakturaer

Likviditetsproblemer er den mest hyppige dødsårsag for danske virksomheder. Det skal du være opmærksom på i din virksomhed. Og det skal du tage hensyn til med den måde, hvorpå du behandler dine debitorer, så de betaler til tiden.

Vi kommer her med et par gode tips, der har til formål at mindske dit tab på dårlige betalere i din virksomhed.

Send din faktura med posten

I dag får vi næsten ingen fysiske breve. Selv det offentlige er begyndt at sende mails direkte til vores elektroniske e-boks. For 20 år siden var vi glade når vi modtog en mail, fordi det var så sjældent, med de tider er ovre.

Derfor kan du vinde meget ekstra opmærksomhed ved at sende din faktura direkte med posten.

Gider du ikke selv stå med frimærker og skrive adresser på, så kan du få en virksomhed som fakturaservice.dk til at sende dine fakturaer for dig til blot 11 kroner.

Når modtageren får din faktura med posten og e-mail samtidigt øger du kraftigt din chance for at få betaling til tiden. Det virker mere seriøst, at du sender din faktura direkte med posten. Det samme gør sig i øvrigt gældende med markedsføring. Har du en snævert defineret målgruppe kan du ved hjælp af ”snail mail” give et indtryk af mere eksklusivitet, end når du blot sender med en mail (som alle andre).

Send til den faktiske modtager

De fleste virksomheder har en kontakt-, info- eller supprt@virksomhed.dk mailadresse. Denne ryger til en receptionist-lignende stilling, der så sender mailen videre til den faktiske modtager.

Send i stedet mailen direkte til den person, du har udført arbejdet for, hvis muligt. Ofte har virksomheden også en e-mailadresse som bogholder@ eller faktura@, hvor du kan sende dine fakturaer direkte til bogholderiet, der i sagens natur også står for betaling af dine fakturaer. Des færre led dine fakturaer går igennem, des hurtigere betaling vil du også få.

Send med sporing på dine mails

Diverse regnskabsprogrammer – som fx E-conomic, Billys Billing og Dinero – sender i dag fakturaer direkte til modtagerens mail. Og i mailen er der også et lille stykke kode, der holder øje med, om mailen er modtaget og åbnet.

På den måde kan du bevise, at modtageren har åbnet mailen. Det er en sikkerhed også for afsender, for hvis mailen ikke er åbnet i løbet af fx 5 dage med betalingstid på 8 kan afsender reagere og sende det igen. Du kan se en oversigt over regnskabsprogrammer, der understøtter sporing i de mails du sender ud direkte på A-Finans.dk.

Factoring

En fjerde mulighed er at sælge dine fakturaer til en underkurs.

Med factoring sælger du en sikker faktura (til en stor virksomhed, der ikke er tvist omkring, men hvor betalingstiden blot er lang) til fx kurs 97. Du betaler altså 3 % af fakturaen mod at få dine penge i hånden her og nu, hvor du ellers skulle vente til betalingsfristen og måske endda en smule mere.

Factoring er et godt redskab, hvis du handler med store virksomheder, hvor betalingen er sikker – men hvor der godt kan gå lang tid, før du får din betaling.

Som alternativ kan du naturligvis også blot låne penge på din kassekredit til at fortsætte driften af din virksomhed, men det er med en vis risiko til følge. Din kassekredit koster dig mere i renter end hvad du får i factoring samtidigt med, at du som ejer af virksomheden sandsynligvis har skrevet under på personlig hæftelse ved kassekreditten. Hvis der ikke betales ender dette således med at være dit problem.

Dine fakturaer er hvad virksomheden lever af – glemmer du dem, får du ingen betaling og så bliver det svært at køre videre. Vær opmærksom og proaktiv!

Be the first to comment on "Sådan mindsker du dit tab på fakturaer"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Sådan mindsker du dit tab på fakturaer

af Kongepyton Læs også: 3 min
0