Du kan få erstatning, hvis dit fly er forsinket

Når man skal ud at rejse, vil man gerne have, at det hele kører som det skal. Det gælder også afrejse- og ankomsttidspunkterne. En god ferie eller forretningsrejse indebærer også, at man ikke skal bruge unødvendig tid på at vente på et fly, der ikke er klar til tiden. Der kan være forskellige årsager til, at dit fly ikke ankommer eller flyver til tiden.

Det kan eksempelvis være, at flyet er blevet aflyst, så du skal vente på et nyt. Det kan i nogle tilfælde også være, at dit fly bliver omdirigeret til en anden lufthavn, eller at flyet er blevet overbooket ved en fejl, så du skal vente på et nyt. I mange af disse tilfælde kan du få en god erstatning, så du ikke skal betale for en rejse med overflødig ventetid. Læs med herunder og bliv klogere på, hvad du kan få erstatning for og hvordan.

3 timers flyforsinkelse er nok til erstatning

Skal du vente ekstra lang tid på dit fly, fordi det er aflyst eller andet, så kan du få erstatning. Helt præcist gælder det, at hvis dit fly er forsinket i mere end 3 timer, så kan du få erstatning på din flybillet. Dette gælder også selvom flyet tager dig til din destination alligevel, så det er altid det værd at gå efter erstatningen. Der er nemlig også en regel, der hedder, at hvis du ankommer to timer senere end forventet, så har du ret til erstatning.

 

Nu tænker du måske, hvor meget erstatning du kan få. Erstatningen ligger fra 2000 kroner og helt op til 4500 kroner. Så det er klart, at hvis har du købt nogle bilettere, der er dyrere end det, så kan du ikke få en hel erstatning. Det er selve flyselskabet, du skal kræve erstatning af. Her kan du få hjælp af Danske Flyhjælp, hvilket du kan læse mere om længere nede eller i denne guide.

Få erstatning inden for EU

Når det kommer til at få erstatning på din flyrejse grundet forsinkelser og lignende, så er det inden for EU’s regler. Det vil altså sige, at du kun kan få erstatning på rejser inden for EU’s grænser. Herunder gælder også Schweitz, Island og Norge. Norwegian som norsk selskaber er også inkluderet i reglerne. Du kan således søge om erstatning for flyforsinkelse med Norwegian.

Som nævnt kan du i de fleste tilfælde få erstatning, hvis flyet er aflyst, forsinket, omdirigeret eller overbooket. Det skal dog nævnet, at hvis disse faktorer skyldes forhold, der ikke kan stilles til ansvar for flyselskabet, så gælder erstatningskravet ikke. Dette kan være ekstreme vejrforhold eller krig.

Få erstatningen for flyforsinkelser gennem erfarne virksomheder

Du kan få hjælp af erfarne virksomheder til at køre en retssag mod flyselskabet, så du kan få din erstatning. En af disse virksomheder er Danske Flyhjælp, som er nævnt tidligere i artiklen. Her er det blandt andet omkostningsfrit at starte sagen, og du skal ikke betale noget, hvis du taber sagen. Vinder du sagen, får du 75% af erstatningssatsen.

Det er en rigtig god idé at bruge de erfarne virksomheder med specialiserede advokater, da de arbejder med det hver dag og kender til branchen. Der er nemlig mange af de mindre lavprisflyselskaber, der vil gøre alt for ikke at betale en krone tilbage, og derfor kan det være en vanskelig sag at klare selv.

Reglerne i EU gælder desuden således, at du kan få erstatning helt tilbage fra 3 år gamle rejser. Så hvis du først finder ud af det nu, og du tilfældigvis stadig har dine papirer fra gamle flyrejser, så er det med at finde dem frem. Det kræver blot, at du har de relevante oplysninger fra din billet, dit boardingkort eller din faktura, hvilket du også kan læse meget mere om i linket til guiden foroven.

Be the first to comment on "Du kan få erstatning, hvis dit fly er forsinket"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Du kan få erstatning, hvis dit fly er forsinket

af Kongepyton Læs også: 3 min
0